Yetişkinlerde alerjik egzama (atopik dermatit) nedir?

Alerjik egzama veya diğer adıyla atopik dermatit alerjik yapıya sahip aile veya kişilerde, ciltte kaşıntı kızarıklık kabuklanma ile kendini gösteren bir deri hastalığıdır. Genellikle erken çocukluk döneminde başlayan yaygın bir alerjik cilt hastalığıdır. İlerleyen yıllarda zamanla kaybolabilir fakat nadirde olsa yetişkin yaşlarda da karşımıza çıkabilir
Atopik dermatit, en sık görülen deri hastalıklarından biridir. Türkiye’de hastalığın görülme sıklığı erken bebeklik döneminde daha fazla olmak üzere çocuklarda %2–10 arasındayken, yetişkinlerde görülme sıklığı % 1-2 olarak belirlenmiştir.
Egzama birçok nedenle oluşabilir bunlardan biri de alerjidir. Orta veya şiddetli egzaması olan hastaların yarısında astım, saman nezlesi (alerjik rinit) ve besin alerjilerine bağlı şikayetler bulunmaktadır.
Cildimiz alerjenlerde dahil olmak üzere dış etkenlerden bizi koruyan önemli bir bariyer görevi yapar. Atopik dermatit (Egzama) hastalarında cildin bariyer özelliği bozulmuştur. Bu bozulma birçok nedenle olabilir tam olarak bilinmese de alerji buna yol açabilir veya daha kötüleşmesine yol açabilir. Ciltte bariyer özelliğinin ortadan kalması ile ciltte kuruluğa yol açar. Kuruluk atopik dermatitin en önemli özelliğidir. Kuruluğa yoğun bir kaşıntı eşlik eder. Devamında alerjenler daha kolay yoldan ciltte hasara başlar ve sürekli alerjik reaksiyonların oluşmasına yol açar. Bu da atopik dermatitin şiddetini artırır yani cildin daha da kötüleşmesine neden olur.
Bu yüzden egzama da alerji saptanması önemlidir. Alerjiye yol açan alerjen saptandığında önlem ve tedavi ile düzelebilir.